MENU
ZNACZNIKI
Budynki dworców kolejowych na linii Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej, litografia kolorowana autorstwa E.H. Herrmanna.

Dodał: Tony° - Data: 2020-12-01 02:02:51 - Odsłon: 2221
Lata 1858-1860

Spółka Breslau-Schweidnitz-Freiburger Eisenbahngesselschaft otrzymała koncesję na budowę linii Wrocław - Świebodzice 9 paźdiernika 1841 r. Otwarcie ruchu pasażerskiego 29 października 1843 r.

Kilometraż osi przystanków (p.o.), stacji (st.) i posterunków odstępowych (podg.) na linii:
- , Wrocław Świebodzki, st., km 0,000
- , Wrocław Świebodzki, nastawnia WS1, podg., km 1,162
- , Wrocław Świebodzki, nastawnia WS, podg., km 1,563
- , Wrocław Grabiszyn, p.o., km 3,400
- , Wrocław Zachodni, st., km 5,201
- , Smolec, p.o., km 10,461
- , Sadowice Wrocławskie, p.o., km 14,786
- , Kąty Wrocławskie, st., km 20,365
- , Mietków, podg., km 28,728
- , Mietków, p.o., km 29,718
- , Imbramowice, st., km 35,848
- , Żarów, st., km 42,612
- , Jaworzyna Śląska, st., 48,140
...
- , Świebodzice (stary dworzec), 57,630

  • /foto/220/220177m.jpg
    1843
  • /foto/369/369769m.jpg
    1843 - 1925
  • /foto/7596/7596892m.jpg
    1845
  • /foto/8806/8806798m.jpg
    1845
  • /foto/4520/4520206m.jpg
    1895 - 1905
  • /foto/4695/4695826m.jpg
    1910
  • /foto/299/299047m.jpg
    1919 - 1925
  • /foto/8217/8217020m.jpg
    1936
  • /foto/3535/3535775m.jpg
    2003
  • /foto/39/39758m.jpg
    2004
  • /foto/51/51878m.jpg
    2005
  • /foto/10869/10869572m.jpg
    2007
  • /foto/165/165851m.jpg
    2007
  • /foto/218/218769m.jpg
    2007
  • /foto/219/219376m.jpg
    2008
  • /foto/248/248482m.jpg
    2008
  • /foto/309/309064m.jpg
    2009
  • /foto/307/307741m.jpg
    2009
  • /foto/307/307744m.jpg
    2009
  • /foto/308/308882m.jpg
    2010
  • /foto/308/308883m.jpg
    2010
  • /foto/344/344120m.jpg
    2010
  • /foto/345/345061m.jpg
    2010
  • /foto/386/386679m.jpg
    2011
  • /foto/403/403671m.jpg
    2011
  • /foto/404/404685m.jpg
    2011
  • /foto/3372/3372159m.jpg
    2012
  • /foto/3535/3535055m.jpg
    2012
  • /foto/3535/3535060m.jpg
    2012
  • /foto/5361/5361750m.jpg
    2015
  • /foto/9754/9754251m.jpg
    2019
  • /foto/9052/9052255m.jpg
    2020
  • /foto/9360/9360866m.jpg
    2021

Muzeum Architektury we Wrocławiu www.ma.wroc.pl

Poprzednie: Wnętrza kościoła Strona Główna Następne: Krzyże pokutne IV i V - Świdnica (Zawiszów)


Tony | 2020-12-03 08:47:47
Niektóre widoki są dość ciekawe i unikatowe, np. stacje w Smolcu i Mietkowie, stary dworzec w Świebodzicach, Wałbrzych Miasto przed rozbudową czy dworzec Świebodzki w swej oryginalnej postaci.
moose | 2020-12-03 10:08:02
I jest odpowiedź na pytanie które mnie nurtowało od wielu lat - dlaczego nie widziałem ryciny dworca Szczawienko po otwarciu linii w 1853 r., czyżby był tak nieistotny? Na tej litografii go nie ma choć są przecież wszystkie inne dworce! Otóż. Stacji Sorgau wówczas, w latach 1853-1877 po prostu nie było. Mój wywód wspiera noblista Gerhard Hauptmann (urodzony w Szczawnie) we swoich wspomnieniach pt: Die Grosse Beichten (Wielka Spowiedź), reedycja z 1966 r., s. 220: "Skała z głębokiego przekopu w pobliżu Sorgau (przekop pomiędzy stacją Szczawienko a Szczawno, dziś koło ul. Ogrodowej) została wykorzystana do wykonania nasypu, po którym pociąg miał przejechać przez środkową część wioski (dokładnie cytując Mitteldorf - chodzi o wysoki łukowy nasyp wprowadzający linię na stację Szczawienko). W Salzbrunn zbudowano stację kolejową. Pociąg do Breslau, którym jeździłem od czasu do czasu, minął teraz przyszłą stację Sorgau, która wyłaniała się na środku pola. Ogromne wały odsłoniły platformę dla wielu torów. Jego (dworca) fundamenty były coraz bardziej rozbudowywane, a budowla była z czerwonej cegły".
Tony | 2020-12-03 13:27:05
Ciekawe!
sawa | 2021-06-06 10:59:43
Super !