MENU
ZNACZNIKI
Pociąg Intercity ORZESZKOWA relacji Białystok - Jelenia Góra wjeżdża na tor 2 przy nowym peronie 2. Trwająca przebudowa stacji Świebodzice zakłada budowę dwóch peronów zewnętrznych, co znacząco poprawi obsługę podróżnych w porównaniu z dotychczasowymi, starymi peronami (w tym jednym na międzytorzu), z których wsiadanie i wysiadanie podróżnych nastręczało drużynom konduktorskim dużych trudności w obserwacji składu. Obecnie trwają prace przy budowie nowego toru nr 1 oraz peronu nr 1, który zaczynał się będzie dopiero w widocznym na zdjęciu miejscu, a nie przy budynku dworca. Jego koniec sięgał będzie praktycznie głowicy wyjazdowej w stronę Wałbrzycha, dzięki czemu peron 1 nie będzie znajdował się na łuku.

Dodał: marzipan° - Data: 2018-10-07 16:06:41 - Odsłon: 2046
06 października 2018


Stacja kolejowa położona na wys. 278 m npm. w km 57,541 licząc od PO Grabiszyn i w km 59,589 licząc od stacji Wrocław Główny na linii z Wrocławia do Zgorzelca. Aby jeszcze namieszać to wg niemieckiego kilometraża liczonego od Wrocławia Świebodzkiego, jako historycznego i zasadniczego dworca dla tej linii Świebodzice znajdowały się w km 57,63. Układ torowy zasadniczej stacji Świebodzice tworzy obecnie wielką literę -S- na długości blisko 2 kilometrów, co jest ewenementem w skali kraju. Faktycznie Świebodzice składają się z dwóch stacji: starej z 1843 r., służącej obecnie do obsługi sporadycznego ruchu towarowego i nowej (z końca XIX w.), obsługującej ruch pasażerski i towarowy tranzytowy. Układ torowy jest zagmatwany przez liczne zmiany funkcji stacji w przeciągu ponad 160 lat jej istnienia. Pierwotnie Świebodzice były stacją czołową, a wjazd na stację od strony Wrocławia odbywał się na wprost i to nie po nasypie którym prowadzi dziś linia w stronę Wałbrzycha, gdyż obecna dwutorowa linia rozpoczyna się już łukiem w km 56,7. Przed ostrym skrętem w lewo widać po lewej z pociągu zarys starotorza które przechodziło obok istniejącego budynku dawnej lokomotywowni. Obecnie przejazd na starą stację odbywa się torem łącznikowym przy nowym dworcu. Na starej stacji funkcjonującej w latach 1843-53 było kiedyś 7 torów. Przy nowej stacji są aktualnie 4 tory przelotowe, (w tym 2 główne), z 6-ciu jakie były przed 1945 r. Z nowej stacji prowadziły dwie bocznice - do dawnego Prefabetu (potem skład stali Howell, przesypownia cementu Dyckerhoff, teraz hale produkcyjne przeds. Osadowski) i do Dolnośląskiej Fabryki Mebli. Ta druga bocznica jest zlikwidowana. Od stacji odchodziła wąskotorowa bocznica do kopalni piasku w Mokrzeszowie. Na stacji zachował się szereg ciekawych budynków - dwa budynki dworców, nastawnie z końca XIX wieku, dawna lokomotywownia z wieżą ciśnień, być może najstarsze w Polsce magazyny kolejowe (!) - niestety wszystkie te obiekty są bardzo zaniedbane, przez co przedstawiają sobą smutny widok. (moose)

  • /foto/3713/3713083m.jpg
    1844
  • /foto/218/218015m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/5936/5936025m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/127/127825m.jpg
    1899
  • /foto/224/224723m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/98/98489m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/127/127823m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/360/360097m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958918m.jpg
    1911
  • /foto/7835/7835257m.jpg
    1915
  • /foto/10076/10076458m.jpg
    1917
  • /foto/238/238526m.jpg
    1921 - 1945
  • /foto/129/129588m.jpg
    1965
  • /foto/188/188335m.jpg
    1965
  • /foto/152/152270m.jpg
    1968
  • /foto/8907/8907306m.jpg
    1993
  • /foto/8915/8915514m.jpg
    1996
  • /foto/6116/6116187m.jpg
    2003
  • /foto/8865/8865720m.jpg
    2005
  • /foto/152/152275m.jpg
    2007
  • /foto/10397/10397155m.jpg
    2007
  • /foto/9994/9994389m.jpg
    2010
  • /foto/9850/9850961m.jpg
    2011
  • /foto/3747/3747443m.jpg
    2013
  • /foto/4219/4219300m.jpg
    2013
  • /foto/4325/4325346m.jpg
    2013
  • /foto/5275/5275605m.jpg
    2015
  • /foto/5275/5275805m.jpg
    2015
  • /foto/5500/5500129m.jpg
    2015
  • /foto/6124/6124281m.jpg
    2016
  • /foto/6124/6124282m.jpg
    2016
  • /foto/6760/6760992m.jpg
    2016
  • /foto/9994/9994367m.jpg
    2017
  • /foto/7002/7002822m.jpg
    2017
  • /foto/7457/7457948m.jpg
    2018
  • /foto/7934/7934756m.jpg
    2019
  • /foto/7934/7934769m.jpg
    2019
  • /foto/10397/10397972m.jpg
    2019
  • /foto/9072/9072389m.jpg
    2020
  • /foto/9570/9570839m.jpg
    2021
  • /foto/9880/9880749m.jpg
    2022
  • /foto/10286/10286124m.jpg
    2023
  • /foto/10374/10374321m.jpg
    2023
  • /foto/10410/10410897m.jpg
    2023
  • /foto/10637/10637186m.jpg
    2023

marzipan°

Poprzednie: Drogowskaz kamienny Strona Główna Następne: 2018 - Gala Techniki Rolniczej