Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt kolejowy (Świdnica / LK 137 - ul. Esperantystów)
11
 
Wiadukt kolejowy (Świdnica / LK 137 - Park Sikorskiego - Park Kanonierów)
5
 
Wiadukt kolejowy (Świdnica / LK 137 - ul. Kanonierska)
9
 
 
 
 
  ID: 515275

Północny wiadukt kolejowy (obecnie nasyp)

Nord-Eisenbahn-Viadukt Schweidnitz-Königszelt



Budowa
1852-55
Status
Istnieje częściowo
 
Najdłuższy w latach 1855-1906 na całym Śląsku (dokładniej, w całej prowincji śląskiej) wiadukt kolejowy - 600 m długości. Linia kolejowa jednotorowa do 1906 roku. Podczas przebudowy kolejowej Trasy Podsudeckiej na dwutorową (1906–08) wiadukt ten obłożono ziemią i ukryto wewnątrz powstałego nasypu pozostawiając wolnymi trzy przęsła, wykorzystywane obecnie przez ulicę Esperantystów (trasę krajową nr 35), ulicę Kanonierską i tunel dla pieszych (na przedłużeniu ul. Jagiellońskiej, między parkami: Szkolnym ...
Najdłuższy w latach 1855-1906 na całym Śląsku (dokładniej, w całej prowincji śląskiej) wiadukt kolejowy - 600 m długości. Linia kolejowa jednotorowa do 1906 roku. Podczas przebudowy kolejowej Trasy Podsudeckiej na dwutorową (1906–08) wiadukt ten obłożono ziemią i ukryto wewnątrz powstałego nasypu pozostawiając wolnymi trzy przęsła, wykorzystywane obecnie przez ulicę Esperantystów (trasę krajową nr 35), ulicę Kanonierską i tunel dla pieszych (na przedłużeniu ul. Jagiellońskiej, między parkami: Szkolnym i Sikorskego). Wykonano też specjalny tunel, którym przepływa potok Wapienniczka. Wiadukt Północny, był jednym z najciekawszych tego rodzaju obiektów. Nie był wprawdzie tak wysoki jak inne wiadukty, ale jego nieoczekiwane pojawienie się na prawie płaskim terenie musiało czynić mocne wrażenie tak dla podróżnych, jak zwłaszcza dla osób oglądających go z pewnej perspektywy. Wspierał się on na 33 kamienno-ceglanych filarach posadowionych w odstępach 50 stóp (ok. 17,5 m). Na nich spoczywała płaska konstrukcja żelazna dźwigająca szyny. Po bokach zamocowana była niewysoka kratownica. Filary miały różną wysokość akcentowaną jednym, dwoma lub trzema gzymsami. Kształtem przypominały dwa wysokie zaokrąglone słupy połączone masywną ścianą. Całość była obłożona dwubarwną cegłą licówką. Wiadukt, podobnie jak cała linia był jednotorowy. Wiódł prawie dokładnie z północy na południe wznosząc się lekko ku twierdzy świdnickiej. Najwyższe filary, nr 26 i 27 licząc od południa, znajdowały się nad Wapienniczką, która w tym miejscu przepływała na wysokości 230 m npm. Najniższe filary były przy krańcu południowym, gdzie wiadukt przechodził w nasyp. Pomiędzy filarem nr 7 i 8 wiodła droga do Tomkowej (obecna ul. Kanonierska).
Podstawa północnego krańca wiaduktu znajdowała się na wysokości 232 m npm, zaś południowego 236 m npm. (opracował: Kanonier.DSW)
------------------------------------------------------------------
Bibliografia:
Andrzej Scheer „150 lat kolei w Świdnicy na tle kolei śląskiej” Rocznik Świdnicki 1994, s. 28-98.
Andrzej Scheer „Zapomniane linie kolejowe w woj. wałbrzyskim" Rocznik Świdnicki 1984, s. 38-98.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1866-1890
    komentarze: 2
    Wiadukt Północny w pełnej okazałości - długość 600m, 33 filarów ...
  • Data: 1895
    komentarze: 0
    Fragment mapy: ŚWIDNICA PLAN KATASTRALNY Skala 1 : 2500 Oprac. ...
  • Data: 1898
    komentarze: 0
    Świdnica - wiadukt kolejowy i południowa strona Rynku. Pocztówka ...
  • Data: 1898-1900
    komentarze: 2
    Widok na zachodnią stronę wiaduktu Północnego ze skraju parku ...
  • Data: 1900-1905
    komentarze: 2
    Najdłuższy w owym czasie na całym Śląsku wiadukt kolejowy - 600m. ...
  • Data: 1900-1910
    komentarze: 0
    Widok z Parku Kanonierów w kierunku najdłuższego w owych czasach ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Dobrze widoczna konstrukcja przęsła wiaduktu północnego. W tle ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 2
    Świdnica. Wiadukt kolejowy na trasie do Jaworzyny Śląskiej.
  • Data: 1906
    komentarze: 1
    Promenada : Wjazd pociągu na Kaiserpromenade.Tu kończy się najdłuższy ...
  • Data: 1953-04-20
    komentarze: 13
    Widok w kierunku północnym na "Północny wiadukt kolejowy (obecnie ...
  • Data: 1960-1965
    komentarze: 3
    Roboty konserwacyjne linii kolejowej numer 137 Katowice - Legnica ...
  • Data: 1965
    komentarze: 0
    Fragment Parku Sikorskiego w pobliżu obecnie zdewastowanego pomnika ...
  • Data: 2011-01-05
    komentarze: 3
    Na linii kolejowej zaczyna się od strony zachodniej Park Sikorskiego ...
  • Data: 2013-12-14
    komentarze: 1
    Korona wiaduktu nad ulicą Kanonierską w kierunku północnym.

Północny wiadukt kolejowy (obecnie nasyp) na innych fotografiach
  • 1953
  • 1858 - 1860
  • 1895 - 1900
  • 1895